Mariusz Gąsiewski

Dowiedz sie, jak idzie Twoim konkurentom w Sieci reklamowej Google, czyli jak wykorzystac Względny CTR w praktyce

Google wprowadzilo nowa funkcjonalnosc w obrebie swojej Sieci reklamowej. Względny CTR (tak sie ona nazywa) pokaze, jak wyglada klikalnosc naszych reklam w Sieci reklamowej Google w odniesieniu do klikalnosci reklam innych reklamodawców, którzy wyswietlali sie na tych samych miejscach docelowych.

Jak oceniać rezultaty względnego CTR?

Wynik ponizej wartosci 1.0 pokaże, ze klikalność moich reklam jest niższa od klikalności reklam innych firm, które wyświetlily reklamę na tych samych witrynach w Sieci reklamowej (w obrebie tego samego formatu reklamy). Wynik powyżej wartosci 1.0 pokaże, że klikalność moich reklam jest wyższa od klikalności reklam innych firm, które wyświetliły reklamę na tych samych witrynach w Sieci reklamowej.

Względny CTR dla kampanii AdWords

Przyklad
Względny CTR 2.0 oznacza, ze klikalność moich reklam jest dwa razy wyższa od klikalności reklam innych reklamodawców, którzy wyświetlili reklamę na tych samych miejscach docelowych, co ja.

Jak dokładnie obliczany jest względny CTR?

Do obliczania względnego CTR bierzemy średnią wskaźników klikalności reklam, które biorą udział w aukcji o dane miejsce reklamowe w miejscu docelowym.

Względny CTR dla kampanii AdWords

Średni CTR = (0,1% + 0,5 + 0,2% + 0,05% + 0,1%)/5 = 0.19

Względny CTR (1 reklama) = CTR (1 reklama)/ Średni CTR = 0,1%/0,2% = 0.5
Względny CTR (2 reklama) = CTR (2 reklama)/ Średni CTR = 0,5%/0,2% = 2.5

Jak widać klikalność pierwszego reklamodawcy jest dość niska, drugiego dość wysoka.

Do czego przyda mi się informacja o względnym CTR w Sieci reklamowej?

Jak już kiedyś opisywałem w artykule: Jak ustalana jest pozycja reklam w Sieci partnerskiej Google? wskaźnik klikalności kreacji w Sieci reklamowej ma bezpośredni wpływ na ranking reklamodawcy w aukcji o wyświetlenie reklamy w danym miejscu docelowym. Efektywność reklamy w Sieci reklamowej Google jest sprowadzona do eCPM, czyli (efektywny CPM).

Upraszczając można powiedzieć, że wskaźnik klikalności decyduje o tym, ile zapłacimy za reklamę. Im wyższa klikalność tym stawka za kliknięcie będzie niższa na danym miejscu docelowym.

Względny CTR daje nam bezpośrednią informację o klikalności naszym reklam względem konkurencji. Pokazuje on więc w pośredni sposób, czy stawka, którą płacimy za kliknięcie da się jeszcze obniżyć – pracując nad klikalnością reklam w sytuacji, kiedy ta klikalność względem konkurencji nie jest wysoka.

Odwrotnie wysoki względny CTR pokazuje, że stawka, którą płacimy w mniejszym stopniu jest zdeterminowana przez klikalność naszych kreacji (bo jest ona wysoka), w większym przez konkurencyjność branży.

Na jakich poziomach jest dostepna informacja o relatywnym CTR?

Informacja ta jest dostepna na poziomie grupy reklamowej i kampanii. Nie ma tej informacji na poziomie konkretnego miejsca docelowego. Jeżeli chcemy uzyskiwać jak najbardziej dokładne dane, musimy rozbudowywać kampanię i tworzyć wiele stosunkowo wąskich grup reklamowych.

Gdzie jest dostępny względny CTR w interfejsie kampanii?

Aby uaktywnić względny CTR w interfejsie, wystarczy na zakładce Kampanie lub Grupy reklam kliknąć przycisk Kolumny, a następnie zaznaczyć opcję Względny CTR.

Względny CTR dla kampanii AdWords

Jak przy względnym CTR kampanii porównujemy reklamy tekstowe i reklamy graficzne?

W obrębie względnego CTR kampanii reklamy tekstowe są przyrównywane do reklam tekstowych, zaś reklamy nietekstowe do reklam nietekstowych. Jeżeli grupa reklamowa zawiera zarówno reklamy tekstowe i nietekstowe względny CTR będzie średnią obu wskaźników.

Aby ułatwić interpretację i zbieranie danych warto więc reklamy tekstowe i nietekstowe umieszczać w odzielnych grupach reklamowych.

Nie mam danych o względnym CTR. Co się dzieje?

W ty wypadku mamy jedną z kilku możliwych przyczyn:

  • zbyt mało danych, aby obliczyć ten wskaźnik
  • kampania wyświetlana jest w modelu CPM (stawki za 1000 wyświetleń)

Względny CTR w Centrum Pomocy AdWords

Szczegółowe informacje o względnym CTR w Sieci reklamowej Google można znaleźć w Centrum Pomocy AdWords.

W przypadku, kiedy uznasz strone za przydatna dodaj na swojej stronie link do niej.
Po prostu skopiuj i wklej link podany nizej (Ctrl+C to copy)
Wyglad linku po wklejeniu na stronie: Dowiedz sie, jak idzie Twoim konkurentom w Sieci reklamowej Google, czyli jak wykorzystac Względny CTR w praktyce

Dodaj link do:
| | | Y! MyWeb | +Google

5 komentarzy to “Dowiedz sie, jak idzie Twoim konkurentom w Sieci reklamowej Google, czyli jak wykorzystac Względny CTR w praktyce”

  1. wojtekon 20 cze 2011 at 10:19

    Już sprawdziłem – nie jest źle, martwi mnie tylko, że do połowy kampanii i grup reklam wskaźnik nie jest wyświetlany. Nie jest to w pełni zdeterminowane chyba ilością danych – chociaż kampanie z największą ilością klików mają wskaźnik uruchomiony, to jest kilka kampanii z dużą ilością klików, lecz nie wyświetlającą danych o względnym CTR. Podejrzewam, że trzeba po prostu poczekać.

  2. wojtekon 20 cze 2011 at 10:21

    i dużo ciekawszym narzędziem byłoby mierzenie podobnych danych w sieci wyszukiwania

  3. Manifoon 20 cze 2011 at 13:45

    Całkiem przydatny wskaźnik, tylko szkoda, że dostępny wyłącznie na poziomie grupy reklamowej i kampanii.

  4. Mariusz Gąsiewskion 20 cze 2011 at 21:23

    Sądzę, że ten wskaźnik będzie rozwijany. Ciężko powiedzieć, czy pojawi się coś podobnego dla Sieci wyszukiwania. Może 🙂

  5. […] w Polsce. Osoby zainteresowane kwestami benchmarków zachęcam również do korzystania z raportu względnego CTR w Sieci reklamowej Google. Ważne uwagi związane z danymiInformacje o ilości kliknięć i wyświetleń (dane za kwartał […]

Trackback URI | Comments RSS

Odpowiedz komentarzem

You must be logged in to post a comment.