Mariusz Gąsiewski

Czy linki sponsorowane kanibalizują SEO?

Te pytanie dość często jest mi zadawane przy okazji różnych konferencji czy też w mailach. Czy warto inwestować w linki sponsorowane w sytuacji, kiedy nasza witryna jest na topowych wynikach organicznych?

Każdy powinien indywidualnie analizować takie dane dla swojej witryny, biorąc pod uwagę nie tylko sprawy ilości ruchu, ale również jego jakości (np. czas spędzony na stronie, konwersje, sprzedaż i itp).

Badania ruchu z organicznych i sponsorowanych wyników wyszukiwania

Kilka miesięcy temu w krajach skandynwskich (Dania, Szewcja, Finlandia, Norwegia) wykonano bardzo ciekawe badania ruchu uzyskiwanego z wyników organicznych i sponsorowanych.

Każde badanie wykonane na próbie ponad 1 100 użytkowników, którym przedstawiono różne scenariusze wyświetlanych wyników:

Badana marka pojawiała się:

  • na 1 miejscu wyników organicznych
  • na 1 miejscu wyników sponsorowanych
  • na 1 miejscu wyników organicznych i na 1 miejscu wyników sponsorowanych
  • na 1 miejscu wyników organicznych i dalszych miejscach wyników sponsorowanych
  • na dalszych miejscach wyników

Co jest ciekawe badanie przeprowadzano oddzielnie dla zapytań brandowych, oddzielnie dla zapytań ogólnych.

Rezultaty badania

We wszystkich czterech badaniach można było zauważyć dość podobne rezultaty.

Ruch z wyników organicznych i sponsorowanych
Porównując sytuację, kiedy marka była na 1 miejscu wyników organicznych lub tez była na 1 miejscu wyników sponsorowanych z sytuacją, kiedy marka była zarówno na 1 miejscu wyników organicznych jak i na 1 miejscu wyników sponsorowanych, mieliśmy do czynienia z niewielkim spadkiem ruchu części sponsorowanej i organicznej liczonej oddzielnie. Jednocześnie jednak finalny poziom ruchu uzyskiwany z obu części razem był dużo wyższy niż poziom ruchu uzyskiwany tylko z wyników organicznych czy tez tylko wyników sponsorowanych.

Przykład z badania szwedzkiego
Topowy wynik sponsorowany dawał 29% klików, topowy wynik organiczny 34%, a połączenie topowego wyniku organicznego i topowego wyniku sponsorowanego 48% klików.

brand badanie Czy linki sponsorowane kanibalizują SEO?

Czytaj dalej »

Mariusz Gąsiewski

Zaawansowane narzędzie do analizy kampanii AdWords

Analiza kampanii AdWords nie jest prostą kwestią, zwłaszcza jeżeli konto jest duże. Przy dokładniejszej analizie danych bardzo przydają się makra, poprzez które można analizować dane. Pozwalają one na analizę trendów jak również na szybkie przygotowywanie wykresów.

Darmowe narzędzie do analizy kampanii AdWords

Dziś udostępniam za darmo ciekawe narzędzie, które pozwala na:

  • analizę osiągów kampanii w wyszukiwarce i Sieci reklamowej Google (łącznie lub oddzielnie)
  • analizę segmentów stworzonych w obrębie AdWords (np. kampanie brandowe versus kampanie ogólne)
  • analiza Udziału w wyświetleniach
  • szybkie przygotowanie wykresów w analizie (np. do prezentacji)

narzedzie 1 Zaawansowane narzędzie do analizy kampanii AdWords

narzedzie 2 Zaawansowane narzędzie do analizy kampanii AdWords

narzedzie 3 Zaawansowane narzędzie do analizy kampanii AdWords

Czytaj dalej »

Mariusz Gąsiewski

Zapisy na 8 SEMcamp w Warszawie

Zgodnie z tym, co jakiś czas temu pisałem zapraszam na 8, tym razem dwudniowe spotkanie SEMcampu, które odbędzie się w Warszawie w Szkole Głównej Handlowej

  • 30 czerwca 2011 o godzinie 16.20 w auli A w budynku A Szkoły Głównej Handlowej ul Rakowiecka 24
  • 1 lipca 2011 o godzinie 16.20 w auli VII (na 3 piętrze) w budynku Głównym Szkoły Głównej Handlowej Al. Niepodległości 162
semcamp logo Zapisy na 8 SEMcamp w Warszawie

Dlaczego warto wybrać się na SEMcamp?

  • Możliwość zdobycia unikalnej wiedzy prawie za darmo
  • Możliwość spotkania szeregu specjalistów marketingu w wyszukiwarkach
  • Możliwość poszerzenia kontaktów, poznania osób z branży

O tym, że warto odwiedzać SEMcamp może świadczyć fakt, iż na ostatnim spotkaniu mieliśmy około 350 uczestników.

Czytaj dalej »

Google wprowadzilo nowa funkcjonalnosc w obrebie swojej Sieci reklamowej. Względny CTR (tak sie ona nazywa) pokaze, jak wyglada klikalnosc naszych reklam w Sieci reklamowej Google w odniesieniu do klikalnosci reklam innych reklamodawców, którzy wyswietlali sie na tych samych miejscach docelowych.

Jak oceniać rezultaty względnego CTR?

Wynik ponizej wartosci 1.0 pokaże, ze klikalność moich reklam jest niższa od klikalności reklam innych firm, które wyświetlily reklamę na tych samych witrynach w Sieci reklamowej (w obrebie tego samego formatu reklamy). Wynik powyżej wartosci 1.0 pokaże, że klikalność moich reklam jest wyższa od klikalności reklam innych firm, które wyświetliły reklamę na tych samych witrynach w Sieci reklamowej.

ctr wzgledny 2 Dowiedz sie, jak idzie Twoim konkurentom w Sieci reklamowej Google, czyli jak wykorzystac Względny CTR w praktyce

Przyklad
Względny CTR 2.0 oznacza, ze klikalność moich reklam jest dwa razy wyższa od klikalności reklam innych reklamodawców, którzy wyświetlili reklamę na tych samych miejscach docelowych, co ja.

Jak dokładnie obliczany jest względny CTR?

Do obliczania względnego CTR bierzemy średnią wskaźników klikalności reklam, które biorą udział w aukcji o dane miejsce reklamowe w miejscu docelowym.

wzgledny ctr Dowiedz sie, jak idzie Twoim konkurentom w Sieci reklamowej Google, czyli jak wykorzystac Względny CTR w praktyce

Średni CTR = (0,1% + 0,5 + 0,2% + 0,05% + 0,1%)/5 = 0.19

Względny CTR (1 reklama) = CTR (1 reklama)/ Średni CTR = 0,1%/0,2% = 0.5
Względny CTR (2 reklama) = CTR (2 reklama)/ Średni CTR = 0,5%/0,2% = 2.5

Jak widać klikalność pierwszego reklamodawcy jest dość niska, drugiego dość wysoka.

Do czego przyda mi się informacja o względnym CTR w Sieci reklamowej?

Jak już kiedyś opisywałem w artykule: Jak ustalana jest pozycja reklam w Sieci partnerskiej Google? wskaźnik klikalności kreacji w Sieci reklamowej ma bezpośredni wpływ na ranking reklamodawcy w aukcji o wyświetlenie reklamy w danym miejscu docelowym. Efektywność reklamy w Sieci reklamowej Google jest sprowadzona do eCPM, czyli (efektywny CPM).

Upraszczając można powiedzieć, że wskaźnik klikalności decyduje o tym, ile zapłacimy za reklamę. Im wyższa klikalność tym stawka za kliknięcie będzie niższa na danym miejscu docelowym.

Czytaj dalej »

Analiza danych tekstów reklamowych nie jest prosta. Z tego względu postanowiłem udostępnić dość proste narzędzie w Excelu, które znacznie ułatwia optymalizacja tekstów reklamowych:

  • pod kątem wskaźnika klikalności
  • pod kątem wskaźnika konwersji

Narzędzie jest bardzo proste w użyciu. Wklejamy w niego raport tekstów reklamowych z AdWords a on pokazuje nam średnią efektywność tekstów zawierajacych wybraną przez nas frazę (może to być zarówno jeden wyraz jak i cała linia z tekstu reklamowego).

Przykład:
Jak widać na poniższym zrzucie narzędzia teksty reklamowe zawierające frazę: “Agroturystyka” miały średnią klikalność prawie 12% podczas gdy te, które zawierały frazę “w Tatrach” 4%. W tej sytuacji powinienem rozwijać teksty związane z Agroturystyką.

optymalizator podsumowanie Przydatne narzędzie do optymalizacji tekstów reklamowych w AdWords

Czytaj dalej »

Mariusz Gąsiewski

Wynik jakości Google AdWords – prezentacja z SEMcampu

Kilka dni temu odbył się SEMcamp, na którym pokazałem prezentację związaną z Wynikiem Jakości. Dla osób, które nie były na prezentacji postanowiłem przygotować krótkie jej streszczenie.

Wynik jakości jest teraz jednym z najważniejszych elementów algorytmu AdWords. Wpływa on bezpośrednio na cenę kliknięcia w linku sponsorowanym i pozycję reklamy w wynikach linku sponsorowanego.

Podstawy Wyniku Jakości

Iloczyn Wyniku Jakości i maksymalnej stawki za kliknięcie określa Ranking reklamy, decydujący o tym, na którym miejscu w wynikach sponsorowanych będzie nasza reklama AdWords.

ranking reklamy Wynik jakości Google AdWords   prezentacja z SEMcampu


W uproszczonym modelu Wyniku jakości największą rolę odgrywają:

  • CTR, czyli wskaźnik klikalności reklamy (odgrywa najważniejszą rolę)
  • dopasowanie tekstu reklamowego do zapytania użytkownika, słowa kluczowego
  • dopasowanie strony docelowej do tekstu reklamowego

Czytaj dalej »

« Poprzedni - Kolejny »