Mariusz Gąsiewski

Jak określana jest pozycja i cena linku sponsorowanego Google AdWords?

Kilka osób pytało mnie o to, w jaki sposób ustalana jest pozycja i cena linku sponsoronanego AdWords. Postanowiłem więc pokrótce opisać zasady działania tego algorytmu.

Pozycja reklamy a Wynik Jakości i cena za kliknięcie

Pozycja reklamy nazywana jest również niekiedy Ad Rankiem.

Pozycja reklamy linku sponsorowanego jest ustalana na podstawie iloczynu Wyniku Jakości danego słowa kluczowego i ustalonej stawki maksymalnej za kliknięcie dla tego słowa kluczowego.

Obie te zmienne są ustalane na poziomie danego słowa kluczowego i w odniesieniu do konkretnego reklamodawcy.

Ranking reklamy = (Wynik Jakości) x (Max CPC)


Ranking reklamy na przykładzie


Aby przedstawić to szczegółowo posłużę się przykładem 5 reklamodawców.

Każdy z nich ma jakiś wynik jakości swoich słów kluczowych, ustalony na podstawie:

  • CTR dla słowa kluczowego (obliczany tylko na podstawie CTR na wyszukiwarce Google);
  • historia rozwoju CTR dla słów kluczowych, przy czym w historii tej większe znaczenie mają świeże dane niż dane z przeszłości ; historia rozwoju CTR jest obliczana na podstawie średnich kroczących;
  • dopasowanie treści reklamy do słowa kluczowego;
  • struktura całej grupy reklamowej, w której jest słowo kluczowe
  • innych czynników



(kwestii Wyniku Jakości poświęcę oddzielny post, powyższe wskaźniki są uproszczonym przedstawieniem tego zagadnienia).

Reklamodawcy Wynik Jakości Max CPC
A 3,20 1,00
B 1,40 1,80
C 3,50 0,30
D 1,80 0,5
E 1,40 0,20


W tej sytuacji więc ranking reklam dla wszystkich poszczególnych reklamodawców będzie wyglądał następująco:

Ranking (A) = (Wynik Jakości(A) x (Max CPC(A))
Ranking (B) = (Wynik Jakości(B) x (Max CPC(B))
Ranking (C) = (Wynik Jakości(C) x (Max CPC(C))
Ranking (D) = (Wynik Jakości(D) x (Max CPC(D))
Ranking (E) = (Wynik Jakości(E) x (Max CPC(E))

a w samych liczbach

Ranking (A) = 3.20 x 1.0 = 3.20
Ranking (B) = 1.40 x 1.80 = 2.52
Ranking (C) = 3.50 x 0.30 = 1.05
Ranking (D) = 1.80 x 0.5 = 0.90
Ranking (E) = 1.40 x 0.20 = 0.28

Ostateczna cena płacona za kliknięcie



Stawka płacona przez każdego reklamodawcę to Ranking reklamy reklamodawcy, którego reklama jest pozycję niżej od nas podzielona przez nasz Wynik Jakości plus 0,01 $ (czyli 0,03zł)

W szczególności poszczególnych reklamodawców Płacone CPC będzie wynosiło:

Płacone CPC (A) = (Ad Rank (B)/Wynik Jakości (A))+0.03
Płacone CPC (B) = (Ad Rank (C)/Wynik Jakości (B))+0.03
Płacone CPC (C) = (Ad Rank (D)/Wynik Jakości (C))+0.03
Płacone CPC (D) = (Ad Rank (E)/Wynik Jakości (D))+0.03
Płacone CPC (E) = 0.01

Czyli w liczbach będzie to:

Płacone CPC (A) = (2.50/3.20)+0.03=0.81
Płacone CPC (B) = (1.05/1.40)+0.03=0.78
Płacone CPC (C) = (0.90/3.50)+0.03=0.29
Płacone CPC (D) = (0.30/1.80)+0.03=0.20
Płacone CPC (E) = min CPC

Ostatecznie mamy w wyniku:

Reklamodawcy Wynik Jakości Max CPC Ad Rank Płacone CPC
A 3,20 1,00 3,20 0,81
B 1,40 1,80 2,50 0,78
C 3,50 0,30 1,05 0,29
D 1,80 0,5 0,90 0,20
E 1,40 0,20 0,30 minCPC*



*Stawka minimalna dla określonego słowa kluczowego. Nnajniższą możliwą stawką za kliknięcie w Polsce jest równowartość jednego centa, nieraz mogą się nawet zdarzyć kliknięcia kosztujące 1 grosz.

W przypadku, kiedy uznasz strone za przydatna dodaj na swojej stronie link do niej.
Po prostu skopiuj i wklej link podany nizej (Ctrl+C to copy)
Wyglad linku po wklejeniu na stronie: Jak określana jest pozycja i cena linku sponsorowanego Google AdWords?

Dodaj link do:
| | | Y! MyWeb | +Google

4 Odpowiedzi to “Jak określana jest pozycja i cena linku sponsorowanego Google AdWords?”

  1. Wynik Jakości w linkach sponsorowanych AdWordson 13 lipca 2008 at 3:57 po południu

    [...] dni temu wspominałem o tym, w jaki sposób ustalane są stawki w algorytmie Google AdWords. Jak pisałem tam duży wpływ na te stawki ma Wynik Jakości reklamy. Ranking reklamy = (Wynik [...]

  2. [...] kampanii. Wskaźnik ten określa procent “straconych” wyświetleń reklamy spowodowanych niskim Rankingem reklamy AdWords (tzw. [...]

  3. Wprowadzenie do aukcji Google AdWordson 12 marca 2009 at 7:57 po południu

    [...] chce poznać bardziej szczegółowy opis takiej aukcji może znaleźć taki opis w moim artykule: Jak określana jest pozycja i cena linku sponsorowanego Google AdWords? lub też w Centrum Pomocy Google. Ostatnie posty z Google AdWordsJak kierować reklamę na YouTube [...]

  4. Dlaczego warto tworzyć raporty godzinowe w AdWords?on 17 lutego 2010 at 8:33 po południu

    [...] Na poniższym zrzucie mamy raport godzinowy dla kampanii. Godziny są liczone od północy (to jest numer 0). Jak widać stawki za kliknięcie są dużo wyższe w ciągu dnia niż w ciągu nocy i wieczoru. Prawdopodobnie w ciągu dnia jest największa konkurencja. W miarę upływu dnia wyłączają się kampanie niektórych reklamodawców (część może mieć ustawione reklamowanie się tylko w ciągu dnia, części może się po prostu kończyć budżet), co zmniejsza ilość konkurentów w aukcji AdWords. [...]

Trackback URI | Comments RSS

Odpowiedz komentarzem


Podobne posty


  • Wprowadzenie do aukcji Google AdWords
  • Modele opłat za reklamę w wyszukiwarce Google
  • Quality Score – nowy algorytm Google AdWords
  • Dlaczego warto tworzyć raporty godzinowe w AdWords?
  • Quality Score w panelu AdWords
  • Linki AdWords – rzeczy ważne i mało ważne
  • Zalety i wady płatnego wyszukiwania
  • Search’s Golden Triangle