Mariusz Gąsiewski

Wprowadzenie do aukcji Google AdWords

Google opublikowało na YouTube bardzo ciekawe wideo, które przedstawia dość szczegółowo schemat aukcji Google AdWords. Jak wiadomo algorytm Google przy obliczaniu pozycji i rankingu reklamy bierze pod uwagę Wynik Jakości reklamy i maxCPC reklamodawcy.

Przy obliczaniu faktycznej średniej stawki CPC brane jest pod uwagę odniesienie Wyniku Jakości reklamy do Wyniku Jakości innych reklam biorących udział w aukcji.

Hipotetyczna aukcja Google AdWords

Film wideo opisuje przykładową aukcję, w której bierze udział 4 reklamodawców.
Każdy z nich ma jakiś wynik jakości swoich słów kluczowych, ustalony na podstawie:

  • CTR dla słowa kluczowego
  • dopasowanie treści reklamy do słowa kluczowego;
  • jakości strony docelowej

ReklamodawcyMax CPCWynik Jakości
A4$1
B3$3
C2$6
D1$8

W tej sytuacji więc ranking reklam (czyli tzw. AdRank reklamy) dla wszystkich poszczególnych reklamodawców będzie wyglądał następująco:

Ranking (A) = (Wynik Jakości(A) x (Max CPC(A))
Ranking (B) = (Wynik Jakości(B) x (Max CPC(B))
Ranking (C) = (Wynik Jakości(C) x (Max CPC(C))
Ranking (D) = (Wynik Jakości(D) x (Max CPC(D))
Ranking (E) = (Wynik Jakości(E) x (Max CPC(E))

a w samych liczbach

Ranking (A) = 4 x 1 = 4
Ranking (B) = 3 x 3 = 9
Ranking (C) = 2 x 6 = 12
Ranking (D) = 1 x 8 = 8

W tej sytuacji reklamy będą pokazywały się na pozycjach według malejącego Rankingu Reklamy.

Pozycja 1- reklama C
Pozycja 2 – reklama B
Pozycja 3- reklama D

Reklama A ze względu na bardzo niski wskaźnik Wyniku Jakości nie pokaże się w ogóle w wynikach sponsorowanych Google AdWords.

Ostateczna cena płacona za kliknięcie

Stawka płacona przez każdego reklamodawcę to Ranking reklamy reklamodawcy, którego reklama jest pozycję niżej od nas podzielona przez nasz Wynik Jakości.

Wideo opisuje mechanizm ustalania faktycznie płaconej stawki CPC na takim rozkładzie danych reklamodawców:

ReklamodawcyMax CPCWynik Jakości
A4$8
B4$6
C4$3

mamy następujące rozkłady Rankingów Reklamy (AdRanków).

Ranking (A) = 4 x 8 = 32
Ranking (B) = 4 x 6 = 24
Ranking (C) = 4 x 3 = 12

co będzie skutkowało następującymi pozycjami reklamy:

Pozycja 1- reklama A
Pozycja 2 – reklama B
Pozycja 3- reklama C

W szczególności poszczególnych reklamodawców Płacone CPC będzie wynosiło:

Płacone CPC (A) = (Ad Rank (B)/Wynik Jakości (A))
Płacone CPC (B) = (Ad Rank (c)/Wynik Jakości (B)
Płacone CPC (C) = min CPC (minimalna stawka dla słowa kluczowego)

Czyli w liczbach będzie to:

Płacone CPC (A) = (24 / 8 ) = 3$
Płacone CPC (B) = (12 / 6) = 2$
Płacone CPC (C) = min CPC (minimalna stawka dla słowa kluczowego)

Ostatecznie mamy w wyniku:

ReklamodawcyWynik JakościMax CPCAd RankPłacone CPC
A84323$
B64242$
C3412minCPC


Podsumowanie

Oczywiście opisana wyżej aukcja to uproszczona wersja aukcji, jednak oddaje w dość prosty i przystępny sposób zasadę działania algorytmu Google AdWords. Jeżeli ktoś chce poznać bardziej szczegółowy opis takiej aukcji może znaleźć taki opis w moim artykule: Jak określana jest pozycja i cena linku sponsorowanego Google AdWords? lub też w Centrum Pomocy Google.

W przypadku, kiedy uznasz strone za przydatna dodaj na swojej stronie link do niej.
Po prostu skopiuj i wklej link podany nizej (Ctrl+C to copy)
Wyglad linku po wklejeniu na stronie: Wprowadzenie do aukcji Google AdWords

Dodaj link do:
| | | Y! MyWeb | +Google

2 komentarze to “Wprowadzenie do aukcji Google AdWords”

  1. szymonon 12 mar 2009 at 20:18

    Proszę, proszę, Hal Varian pracuje dla Google? Ci, którzy mieli przyjemność studiować ekonomię, pewnie zetknęli się z jego podręcznikiem do mikroekonomii.
    A wracając do tematu: Wszystkim zainteresowanym matematycznym i ekonomicznym pogłębieniem zagadnienia polecam artykuł naukowy Variana o aukcjach pozycji http://people.ischool.berkeley.edu/~hal/Papers/2006/position.pdf

  2. […] Miejsca na których wyświetlane są reklamy danego użytkownika ustalane są na podstawie aukcji, przy czym pozycja reklamy nie jest ustalana jedynie na podstawie kwoty, jaką reklamodawca chce zapłacić za kliknięcie, lecz wpływa na nią jeszcze kilka czynników, z których bardzo ważnym jest wynik jakości. Szczegółów tego procesu nie musisz poznać dogłębnie, wystarczy wiedzieć iż on zachodzi (zainteresowanym osobom polecamy artykuł na blogu Pana Mariusza Gąsiewskiego http://www.ittechnology.us/wprowadzenie-do-aukcji-google-adwords/). […]

Trackback URI | Comments RSS

Odpowiedz komentarzem

You must be logged in to post a comment.